-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:6686 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

منبع استنباط مجتهدان چيست و آيا در قرآن اسم اين منابع در قرآن ذكر شده است ؟
منابع مجتهدان در استنباط احكام عبارت است از : « كتاب » ، « سنّت » ، « اجماع » و « عقل » اعتبار اجماع به دليل وجود رأي معصوم است ؛ بنابراين ، منابع مذكور همان كتاب ، سنّت و عقل است . اعتبار اين منابع براساس ادلّه ، قطعي و تضمين شده است . در آيات بسياري مانند آيه 44 سوره نحل به اين منابع اشاره شده است : « بِألبَيِّيناتِ و الزُّبُرِ و اَنْزَلْنا اِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتَبيّنَ لِلنّاسِ » اين آيه به دو منبع قرآن و سنّت اشاره مي كند . قرآن را نيز رسول بيان مي كند : « . . . وَ ما آتاكُم الرَّسوُلُ فَخُدوه وَ مانهاكُمْ عَنْه فَانْتَهوُا . . . » و نيز « وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الهوي » . سنّت رسول و سنّت ائمه ( عليهم السلام ) با سخناني مانند : « اَنَاَ مَدينَةَالْعِلْمِ وَ عَلّيٌ بابُها » و « عقل » نيز با قاده « كُلَّما حَكَمِ بَهِ الشّرُع » معلوم مي شود .
{P - سوره حشر ، آيه 7 . P}
{P - سوره نجم ، آيه 3 . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.